Rynek Infrastruktury
W piątek minister infrastruktury i rozwoju, Elżbieta Bieńkowska, poinformowała, że w ciągu dwóch miesięcy ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe na autostradę A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Odcinek ten stanowi część brakującej trasy ze Śląska do Tuszyna, która jeszcze nie powstała.
Odcinek A1 Pyrzowice – Częstochowa będzie miał długość 57 km, a koszt jego budowy szacuje się nieoficjalnie na 3 mld zł. Pod koniec 2013 roku katowicki oddział GDDKiA informował, że posiada już projekty budowlane na cztery odcinki A1 między Pyrzowicami a Częstochową. Na jeden z nich wojewoda śląski wydał już zgodę na realizację inwestycji i rozpatruje wnioski na kolejne.
Do tej pory największym problemem rządu było zapewnienie finansowania inwestycji. Jesienią 2012 roku Elżbieta Bieńkowska zapowiadała, że w nowym budżecie Unii Europejskiej nie będzie miejsca na finansowanie autostrad. Dotyczyło to zwłaszcza autostrady A1, która ma przynosić zyski.
Rząd rozważał budowę tej trasy przy zastosowaniu rozwiązania polegającego na powołaniu specjalnej spółki, która zaciągnęłaby kredyt na inwestycję. Jednak i to stwarzało problemy, gdyż zaciągnięcie kredytów gwarantowanych przez państwo mogłoby stwarzać ryzyko naruszenia unijnych wskaźników dopuszczalnego długu publicznego.
W 2012 roku rząd zaproponował, by A1 powstała w ramach programu Inwestycje Polskie. Jak ostatecznie zostanie sfinansowana budowa? Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Piotr Popa, mówi „Gazecie Wyborczej”, że realizacja inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Problem w tym, że KFD jest mocno zadłużony, a na spłatę jego długów rząd musi zaciągać nowe długi.
Co z resztą odcinków A1? Na wiosnę ma być oddany do użytku odcinek A1 z Włocławka do Kowala w województwie kujawsko-pomorskim. Wciąż trwają też prace na Śląsku, gdzie Intercor kończy prace po firmie Alpine Bau. Gorzej sytuacja wygląda na autostradzie budowanej w województwie łódzkim, gdzie Polimex-Mostostal przestał być wykonawcą trasy.
GDDKiA zamierza ogłosić nowe przetargi na dokończenie inwestycji, która od 2010 roku jest zrealizowana w około 10 procentach. W 2014 roku GDDKiA zamierzała zakończyć budowę autostrady A4. Jednak i w tym przypadku zerwanie umowy z Polimeksem może pokrzyżować te plany.
Do budowy pozostanie jeszcze odcinek 70-kilometrowy odcinek A1 z Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego. Nie wiadomo jeszcze, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na jego budowę. Podobnie z autostradą A2 na wschód od Warszawy. Co prawda pod koniec 2013 roku GDDKiA rozpisała przetarg na 15 km trasy ze stolicy do Mińska Mazowieckiego, jednak w tej dekadzie nie ma co liczyć na dalszy ciąg autostrady A2 za obwodnicą Mińska na wschód.